cobaan.. cobaan...

>> Monday, November 14, 2011

SALAM PEEPERS!

dah lama tak update, tetiba timbul.. sebab tetiba juga ada masa.. n tetiba juga ada idea nak tulis.. tetiba rasa nak berbelog.. semuanya tetiba sj.. hehe!


see thissss??? it's my 1st attempt making wedding cake.. b4 this mmg ada jugak buat utk adik i, tp main2 je.. ni betul2 wedd kek.. it's for my besties - nurasyidah n her partner, zam...

syidah request i buat wedd kek khas utk dia.. ekceli dia pun tau i tak pernah buat wedding cake secara serius.. tp syidah betul2 menggalakkan i utk sahut cabaran ni.. lepas diskas with my mom, kitorg agreed..

syidah request for a sakura themed wedding cake.. susah juga nak buat bunga ni guna buttercream.. then i buat few research dgn pertolongan pakcik gugel, sume yg keluar adalah cherry blossom in fondant! takda yg pakai buttercream! whattt???

takpe la... i pun redha je.. memang i ingat nak tukar dah kek i ni jadi fondant... tp i tunggu dulu.. mana tau ilham datang.. alhamdulillah.. i dapat hidayah untuk deco cake ni... sebab kita nak buat dalam bajet yg rendah tp hasil yang superb, so fondant is not a gud choice... i still go for buttercream.. cuma i kene buat sendiri bunga sakura a.k.a cherry blossoms tu dgn gumpaste/sugarpaste.. WHATTT??? kene buat sendiri??? cane???

sekali lagi i dapat hidayah.. i beli je yg dah siap! huhu~ unfortunately adalah sangat sukar nak mencari bunga sakura di tgh2 bandaraya alor setar nan permai ini... kalo ada pun warnanya adalah sangat tidak 'mengenankan' hati ini... maka pusing lah i seluruh kota setar dan kawasan2 yg sewaktu dengannya.. alhamdulillah.. dapat juga bunga ni dari 2 buah kedai...

sebenarnya, proses paling crucial dlm pbuatan wedding kek ni adalah melincinkan cake surface... oleh kerana i memang 'sangat penyabar', maka i minta tolong encek suami melicinkan permukaan kek ni.. dia seronok sbb katanya macam main bancuh simen!! **WHATTT????



betapa seriusnya beliau hadap kek kawin tersebut.. smart pulak tu.. siap jam tangan korporat lagik sambil deco cake! ngehehe! i love u, abang!!!



di rumah pengantin, i set-up meja utk wedd cake ni.. i dah pegi sehari b4 majlis utk make sure meja adalah cukup stabil for the cake sbb cake + stand cake tu adalah sangat berat...

memandangkan stand cake tu utk 3 tier cake, n syidah nyer cake hanya 2-tier, maka i gubah bunga mengikut tema agar the third tier tu tak nampak rongak...


dan hasilnya.. TARAAA!!!!



FOR MORE PICTURES AND INFO, PLEASE VISITS NAZA DELIZIA'S PAGE


5 komenz:

eKa November 14, 2011 at 4:18 PM  

wawawawawa...cantiknya...kretip sgt...ajar la saya canne nak bt

Anonymous November 14, 2011 at 9:04 PM  

nk komen sekali lg :). Noble effort nazza (dan nk bg signal dh back on track in blogging :p)

naza delizia November 17, 2011 at 12:16 AM  

EKA: nak ajar? ni pun baru 1st time buat.. tak layak lg nak ajar org.. huhu~

red lollipop: err... ni pun taktau bila pulak nak update blog.. haha! thanks ziela!!!!

cik senah December 21, 2011 at 10:32 AM  

salam..

weyyy..aku baghu belek blog hg..ya Allah..teramatlah aku terharu ngan usaha hg seisi keluarga utk merealisasikan kek sakura aku nan satu itu..

hurrmm..lepaih nih..sure tak menang tgn arr hg wey..mesti byk order utk buat kek kawen...huhu! masyukkk!

p.s : aku tau dah beribu2 lemon dah aku ucap 2 perkataan ini..namun..aku tetap nk ucapkan jugak.. " terima kasih ".. ;) - aku simpan memori indah nie sampai ujung nyawa... :) tuuuudieennn!

naza delizia January 10, 2012 at 10:46 PM  

hahaha! jgnla terharu sgt... suppose aku yg ucap terima kasih sbb hg bagi laluan utk aku cuba menda baru n perkembangkan skil aku... suatu benda yg sangat menarik untuk aku alami!!! dah nama pun 1st timer, mmg la susah sket... insyaallah, lepas ni dah tau sket2, bleh la aku handle dengan lebih lancar...

sebenarnya aku sgt devoted utk buat kek hang ni tau... sebab time tu sebenarnya aku tgh bersedih (mengalami kemurungan atas ssuatu pkara diluar kawalan aku) dan dengan buat kek hang ni, it's really cheer me up!!! tambah2 bila aku tengok hasilnya, aku lupa ngan kesedihan aku tu!!! hehe!

and kek bunga sakura ni dah ada orang minta aku buatkan utk wedd jugak! pergh! penangan sakura!!! haha!